Forecast the Facts

Google Still Supporting Climate Change Deniers. Why Google, Why?

  • Posted on: 27 September 2013
  • By: JesseColeman

The heartland institute funded this billboard.

Yet another Google-funded organization is out promoting conspiracy theories about the threat of man-made global warming. On Monday, September 23, the Google-financed Heritage Foundation hosted hosted Heartland Institute president Joseph Bast, Willie Soon, and Bob Carter to present “Climate Change Reconsidered II,” in which they argued that the world’s scientific community have systematically overstated the dangers to humanity of unregulated carbon pollution.

Like the Heritage Foundation, the Heartland Institute, Soon, and Carter have significant funding from the fossil-fuel industry and a long record of questioning not only the economics of regulating climate pollution but the underlying science itself, as explained in our new Dealing in Doubt report

Greenpeace activists confronted Bast at Heritage after the event, asking him to reveal whether Chicago magnate Barre Seid funded the multimillion-dollar climate-denial initiative. Bast refused to answer the question.


 

Since Google’s selection of former Republican representative Susan Molinari as their chief lobbyist, the Internet giant has embraced key players in the climate-denial machine. In the last few months, Google was the top funder of the annual dinner of the Competitive Enterprise Institute, famed for its “CO2: We Call It Life” ads, held a fundraiser for the re-election of Sen. Jim Inhofe (R-Okla.), who penned the book “The Greatest Hoax,” and was revealed to be a member of the American Legislative Exchange Council, which has argued that “substantial global warming is likely to be of benefit to the United States.”

Google’s support of the Heritage Foundation elicited new criticism from climate scientists associated with the company.

“Their motto may be ‘don’t be evil,’ but they apparently don’t have any problem with giving it money,” climate scientist Andrew Dessler, Professor of Atmospheric Sciences at Texas A&M University, told Hill Heat in an e-mail interview.

“If you want to be a corporate leader on climate change or science education, you should fund groups to combat the anti-science garbage produced by Heritage, not the other way around,” said climate scientist Simon Donner, Associate Professor, Department of Geography, University of British Columbia, when asked for comment.

Dr. Dessler and Dr. Donner were Google Climate Science Communication Fellows in 2011. They and 15 other Fellows recently sent an open letter to the company criticizing its fundraiser for Sen. James Inhofe (R-Okla.), writing that “in the face of urgent threats like climate change, there are times where companies like Google must display moral leadership and carefully evaluate their political bedfellows.”

In a campaign led by climate accountability organization Forecast the Facts, over 150,000 people have signed petitions challenging Google’s support for climate deniers, and have staged protests in Washington DC, New York City, and Google’s headquarters in Mountain View, Calif.

 
Here's a link to the Google-ALEC petition:
Known Associates: 
Industry: 
Company or Organization: 

Koch blacklash against New Yorker reporter continues history of media interference

  • Posted on: 23 May 2013
  • By: Connor Gibson

Amid concerns that Koch Industries could buy several major U.S. newspapers from Tribune Company, industrial billionaire David Koch was forced to step down as trustee of WNET, New York City's largest public TV station, after the New Yorker revealed how WNET gave Koch inappropriate influence over its programming. Mr. Koch was floating a seven-figure donation over WNET's leadership as the station aired a movie that portrayed him as a particularly greedy Manhattan resident.

Sure enough, WNET didn't wind up receiving David Koch's hefty donation.

Last Thursday, David Koch submitted his resignation at a WNET Board of Trustees meeting, and Brad Johnson at Forecast the Facts* reports that Koch's name was scrubbed from WNET's website several days prior to the resignation. Koch Industries' public relations website, KochFacts, released a preemptive response to the New Yorker article (which it has now urgently elaborated on), attempting to stifle New Yorker reporter Jane Mayer and the details of her newest piece. David Koch's resignation as a WNET Trustee, coupled with telling quotes from WNET president Neal Shapiro and other sources, makes it clear that Koch had too much influence at the decreasingly-public TV station in New York.

The article is a fascinating culmination of two portions of the ongoing legacy of the Koch brothers: their desire to influence media, which is playing out with their company's bid for the Tribune Company's eight national daily newspapers, and their attempts to intimidate journalists and silence reporting they consider unfavorable.

Jane Mayer's epic 2010 profile of the secretive billionaire brothers has left Charles and David Koch firmly positioned in the center stage of politics, and they have cursed her since. In repeated and increasingly desperate attempts to discredit Mayer and ease the impact of her reporting on Koch Industries' terrible reputation, the company posted her face on the Koch "Facts" website and wrote letters urging the American Society of Magazine Editors to stop considering Mayer's 2010 article for an award.

The Koch brothers' attacks on Ms. Mayer provide more examples of how they use their connections to manipulate media (including in Mayer's new article, which caught Koch spokesperson Melissa Cohlmia in a complete lie).

Following her 2010 expose, Koch Industries was caught trying to fabricate a scandal to take Mayer down. Using the Daily Caller, founded by Koch's billionaire political ally Foster Friess and run by Tucker Carlson, a senior fellow at the Koch-founded, Koch-funded and Koch-governed Cato Institute, the Kochs tried to get a story placed into the New York Post accusing Mayer of plagiarism. The Post dismissed the idea--and that's saying something, given the lack of integrity at Rupert Murdoch's New York Post, not to mention FOX News, the collapsed News of the World and other outlets the media mogul owns. (NOTE: Rupert Murdoch's News Corporation has also expressed interest in Tribune Company's L.A. Times.)

Update Oct. 2014: Daily Caller Foundation is now funded by Charles Koch Foundation, receiving $11,064 in 2012.

Click to sign Greenpeace's 32,000-strong petition to Tribune Company: Don't Sell Your Newspapers to Koch Industries!

Greenpeace remains concerned about how the Kochs have already used their media ties to promote denial of climate change science. Beyond the pressing issue of global warming, the implications of media manipulation from Koch Industries spans across issues from education to public employee unions to immigration to healthcare reform.

This is why Greenpeace is working with a growing coalition of unions, media transparency advocates, environmentalists, good government watchdogs and other organizations to oppose Tribune Company's potential sale of its newspapers to Koch Industries, as well as Rupert Murdoch's News Corporation, and any other politically-charged business interest whose history indicates they would manipulate reporting at Tribune's papers for political and financial gain.

*Disclosure: Forecast the Facts is one of the groups Greenpeace is working with to oppose Koch Industries' bid for Tribune Company.

Check Greenpeace.org for more Koch Facts.

Known Associates: 
Industry: 
Company or Organization: 

Koch Industries bid for Tribune Co. newspapers could expand existing climate denial in Koch media

  • Posted on: 24 April 2013
  • By: Connor Gibson

Brothers Charles and David Koch have spent decades and millions of dollars to influence the news we read in newspapers, see online and watch on TV. The Kochs regularly convene high security meetings with high society attendees, many of whom work in the media, influence it, or own it.   

Now reporters across the country are eyeing the Koch's first attempt to directly own media themselves. Last weekend's New York Times confirmed Koch Industries' bid for the Tribune Company as a way for the Kochs and their allies to "make sure our voice is heard." Tribune's newspapers reach tens of millions of U.S. citizens, an ideal captive audience for Charles Koch's self-serving philosophy to promote "economic freedom," and to end "crony capitalism," an ironic choice of words for the one of country's most infamous corporate political manipulators. Tribune Co. owns eight newspapers and 23 TV stations across the country including the L.A. Times, the Chicago Tribune and Hoy, the country's 2nd largest daily Spanish newspaper, a clear asset for conservative politicians still reeling from their underwhelming rapport with the U.S. Hispanic population in the 2012 election. Reaching Hispanic and Latino voters will be a major topic at the Kochs' secretive "billionaires caucus" next week, which was delayed three months so the Kochs could audit the results of their 2012 electioneering activities, bolstered by hundreds of millions of dollars raised at previous Koch meetings.{C}

It's worth noting that the Koch-funded American Legislative Exchange Council distributed Arizona's controversial racial profiling law, SB 1070, to states around the country so private prison companies can rake a profit off the incarceration of immigrants.

Existing Kochtopus Media Publishes Climate Science Denial

Preceding their bid for the Tribune Company, the Koch brothers' network ties them to media outlets promoting the climate change denial campaign infamously bankrolled by the Kochs. Read the slaughter of science yourself at the Wall Street Journal opinion page, the Weekly Standard, the National Review, the Washington Examiner, and Breitbart.com. A Greenpeace investigation detailed key media outlet owners and pundits with ties to the Kochs through their secretive strategy meetings, as did Lee Fang's ThinkProgress article on the Kochs' pet "journalists." Here are some of the Koch's key allies that own or work in the media:

  • Stanley S. Hubbard, the billionaire chairman and CEO of Hubbard Broadcasting, which owns TV and radio stations in major cities across the country, including Washington DC's WTOP and WFED.
  • Karl Eller, who founded the world’s largest outdoor advertising company, Clear Channel Outdoor, and launched numerous TV, radio and newspaper outlets that were absorbed by Gannett Company. Gannett owns USATODAY and dozens of other U.S. newspapers and television stations, and Clear Channel Outdoor stemmed from a Gannett advertising subsidiary purchased by Eller. Karl Eller served on the board of Turner Broadcasting, which owns CNN. He was chosen by the American Advertising Federation for its Advertising Hall of Fame in 2004.
  • Ramesh Pannuru, the senior editor of the National Review, an outlet funded by the Charles Koch Foundation. National Review's "Planet Gore" blog is dedicated to dismissing global warming.
  • Stephen Moore of the Wall Street Journal editorial board, contributor to the National Review and frequent TV news pundit. Stephen Moore used to work at the Cato Institute, which was founded by Charles Koch in the 1970's and continues to be directed by David Koch and other Koch Industries associates. Moore advises the Koch-funded American Legislative Exchange Council (ALEC) and regularly collaborates with the Heritage Foundation and Americans for Prosperity. In 2009, Moore told attendees of the 2009 RightOnline conference, "What would we do without the Wall Street Journal and FOX News, Right? And Americans for Prosperity?" Moore is a former director of Donors Capital Fund, according to 2010 IRS tax filings.
  • Steven Hayward, who is affiliated with numerous groups financed by the Kochs as well serving as treasurer and board member to Donors Capital Fund. DCF and sister group Donors Trust hide money from the Kochs and other corporate interests to groups like the Heartland Institute, the Franklin Center, CFACT, Americans for Prosperity, and many other groups connected to Hayward--read more on Steven Hayward and the Donors Trust network. Steven Hayward frequently dismisses global warming in the Weekly Standard, the National Review, and Powerline Blog, run by attorney John Hinderaker, whose firm has represented Koch Industries.
  • Glenn Beck, the former FOX News hysteric who thanked Charles Koch on air for providing misinformation on climate change he presented during his show.
  • Dixon Doll, the co-founder and General Partner of DCM, a venture capital firm involved in telecommunications. Dixon Doll sits on the board of directors of DIRECTV.

The New York Times included the brothers' connection to oil and gas billionaire Philip Anschutz, who owns the Weekly Standard, the Washington Examiner, and other outlets through Clarity Media Group (check out the Weekly Standard's  puff piece on the Kochs). Phil Anschutz, a fellow financier of climate science denial groups, is one of many elites who attends the Kochs' twice-annual strategy meetings, where millions of dollars are raised to influence politics through groups like the Heritage Foundation, Americans for Prosperity, the Franklin Center, and the other members of the State Policy Network. The State Policy Network and its affiliates often gin up their own astroturf media, with the Franklin Center's "Watchdog" websites dishing out content to bolster the campaigns of Koch's flagship SPN operations like Americans for Prosperity and ALEC. The Franklin Center is 95% funded by Donors Trust, the "Dark Money ATM" that hides money from the Kochs and other secretive political manipulators.

Pressure from advocates and Tribune employees to reject Koch bid

Media Matters reported numerous accounts from Tribune Co. paper employees concerned they would be a "conservative mouthpiece" for Koch Industries. As reporters from Tribune's various newspapers voice their discontent, Forecast the Facts and Courage Campaign have obtained over 100,000 petitions to the Tribune Company against the Koch bid, citing Tribune reporting on climate change that could be threatened by Koch ideology. The public pressure has been acknowledged by @TribuneCo on Twitter, though the company remains noncommittal.

This post was crossposted from Greenpeace's The Witness: Koch Bros Tribune Co? Climate change denial in Koch-friendly media

Check Greenpeace.org for more Koch Facts.

Known Associates: 
Company or Organization: 

Petroleum Broadcasting System's "Newshour" and the Merchants of Climate Doubt

  • Posted on: 20 September 2012
  • By: Connor Gibson

Written by Steve Horn, crossposted from DeSmogBlog

There's an old German proverb that goes, "Whose bread I eat his song I sing."

Enter a recent spate of reportage by the Public Broadcasting System's (PBS) "Newshour." In a September 17 story titled, "Climate Change Skeptic Says Global Warming Crowd Oversells Its Message" (with a URL titled, "Why the Global Warming Crowd Oversells its Message") the Newshour "provided an unchecked platform for Anthony Watts, a virulent climate change denier funded by the Heartland Institute," as described by Forecast the Facts.

Forecast the Facts created a petition demanding that the "PBS ombudsman...immediately investigate how this segment came to be aired," stating that, "This is the kind of reporting we expect from Fox News, not PBS."

Very true, this is exactly the type of reporting we've come to expect out of Rupert Murdoch's Fox News, a cable "news" network that provides a voice for right-wing propagandists on all policy issues, including climate change denial. But perhaps expectations are too high for PBS' "Newshour" and we should've expected exactly what we got: a friendly platform for the climate change denying merchants of doubt

What's at play here goes above and beyond a single bad story by "Newshour." Rather, it's a small piece and the result of an aggressive campaign that's been going on for nearly two decades to destroy public television in the public interest.

Based on the shift in how the "Newshour" has funded itself over the years, it's evident that the once-esteemed "MacNeil/Lehrer NewsHour" streamed on the Public Broadcasting System has transformed PBS into what investigative reporter Greg Palast calls the "Petroleum Broadcasting System."

"Petroleum Broadcasting System" Sponsored by Chevron, Koch Industries, ExxonMobil, Et Al 

In an October 2010 story, Palast pointed out that the "Newshour" is funded by Chevron in critiquing its softball coverage of the BP oil disaster. This led him to refer to PBS as the "Petroleum Broadcasting System."

Above and beyond funding from Chevron, "Newshour" also lists Burlington Northern Santa Fe (BNSF), owned by Warren Buffett under the auspices of Berkshire Hathaway, as a sponsor. As previously reported here on DeSmog, BNSF - the second largest freight rail company in the U.S. behind Union Pacific - is a major transporter of tar sands infrastucture to the Alberta tar sands. It's also a major mover of coal being sent to coastal terminals and exported to Asia.

BNSF also inked a deal in June 2012 with U.S. Silica Holdings Inc. to "build and run a major warehousing operation...to store sand destined for the Eagle Ford Shale." The Texas-based Eagle Ford Shale basin, like all shale basins, requires vast amounts of fracking sand (aka sillica sand) in order to tap into the gas located deep within the shale reservoir. This sand predominantly comes from western Wisconsin's "sand land," as we explained in a recent short documentary.

The San Antonio Business Journal explained the situation in-depth:

The proposed facility, scheduled to open in early 2013, will be constructed on 290 acres of land the railroad purchased late last year. It will be able to store up to 15,000 tons of sand used by drillers during the hydraulic fracturing process to release oil and gas from dense shale rock.

The Fort Worth-based railway will haul up to 40,000 tons of silica sand and other products per month to San Antonio from U.S. Silica operations in Ottawa, Ill., and Rochelle, Ill.

To top it off, Buffett himself has major personal investments in Big Oil, as we've written about on DeSmog. As of August 2011, he owned 29.1 million shares of stock in ConocoPhillips, 421,800 shares of stock in ExxonMobil, and 7.777 million shares of stock in General Electric, all three of which are involved in various aspects of the tar sands extraction industry and the shale gas extraction industry.

In sum, BNSF is cashing in big time from the shale gas boom, the tar sands boom, and the coal export boom. 

Koch Industries - a major Heartland Institute funder and key behind its founding - has also funded PBS' "Nova" to the tune of $7 million. ExxonMobil has also provided funds to PBS' "Nova," "Nightly Business Report" and "Masterpiece Theatre." Both ExxonMobil and Koch Industries are among the top funders of the climate change denial machine.

The Plan: Cut Public Funding, Make PBS Rely on Fossil Fuel Industry Money

Looking at the situation more broadly, it's important to understand that PBS didn't always rely on fossil fuel industry largesse to keep itself afloat.

Rather, over the past two decades, PBS has been under attack by the Republican Party, with constant threats and a coordinated campaign to defund a network originally set up to be a public educational service via the Public Broadcasting Act of 1967.

As explained in a February 2011 ABC News story,

One of Newt Gingrich's first acts as speaker of the House in 1995 was to call for the elimination of federal funding for CPB, and for the privatization of public broadcasting. Neither attempt was successful, though it did keep the hot-button issue in the limelight for years. 

During the early 2011 budget debates, ABC explained that "The House Republicans' budget would rescind any funding for the Corporation for Public Broadcasting -- which partially supports these two organizations -- for the remainder of the year, and zero out millions in funds after that."

President Barack Obama joined in on the attack on public television with his "bipartisan deficit commission" -- referred to as the "Catfood Commission" by FireDogLake -- calling for "eliminating funding for the CPB, estimating that it would save the government $500 million in 2015," ABC explained. His Republican Party opponent for the 2012 presidential race, Mitt Romney, has also called for the defunding of PBS.

Private funding of what was originally supposed to be a publicly-funded television station comes with its own agenda. This agenda departs from the mission set out by the 1967 Act, which deemed it "in the public interest to encourage the growth and development of public...television broadcasting, including the use of such media for instructional, educational, and cultural purposes" and said it "should be created...to afford maximum protection from extraneous interference and control."

The New York Times said it best in a May 2008 story: benevolent corporate underwriting of public television is "increasingly out of step with the...needs of corporations" as they don't "sponsor public television programs for purely philanthropic reasons."

Plenty of Money for PSYOPs Campaigns Abroad

Even PBS President Paula Kerger has internalized the message that the U.S. government is "broke," stating after the latest attempt to defund NPR by House Republicans, "While we understand the many difficult decisions appropriators must make and that the nation is facing challenging economic times, if enacted, such drastic cuts in federal funding could have a devastating effect on public television stations."

Far from being strapped for cash, though, the U.S. government has plenty of money to spend on overseas psychological operations (PSYOPs) campaigns around the world of the sort covered by DeSmog during the shale gas industry's PSYOPs revelation of November 2011.

Media scholar Bob McChesney explained this phenomenon in a March 2011 Democracy Now! appearance, during the middle of the previous round of PBS funding cuts debate in the U.S. House of Representatives:

You know, currently the United States spends roughly twice as much money bankrolling international broadcasting — Voice of America and the various Radio Martís and things like that — than it does paying for domestic public broadcasting and community broadcasting, roughly twice as much — $750 million, roughly, last year. And the idea of raising that and putting more propaganda out to sort of enhance the view of the United States vis-à-vis other nations of the world is entirely the wrong way to go. 

That $750 million is more than the $500 President Obama said the U.S. could save by slashing publicly-funded media. In leiu of public funding, American citizens are being shafted with fossil fuel-funded disinformation here at home, while subsidizing it with their tax dollars abroad. 

Unless we see big changes in funding for public television, it'll continue to be a standard operating procedure for outlets like PBS to transform into iterations of the newfangled "Petroleum Broadcasting System" - and to end where we began - play the game of "Whose bread I eat his song I sing."

Image Credit: Forecast the Facts

Industry: